Projekat IP telefonija

Projekat IP telefonija

CGES je juna 2023. pustio u rad novi sistem telefonije zasnovan na IP tehnologiji i opremi proizvođača Alcatel-Lucent. Investicija je vrijedna 250.000,00€ bez PDV-a, a Dobavljač je kompanija TRS iz Beograda.

CGES, kao operater elektroprenosnog sistema, po svojoj prirodi rasprostranjen je na cijeloj teritoriji Crne Gore. Na više desetina lokacija nalaze se upravne zgrade, dispečerski centri, data centri, zgrade održavanja, magacini, trafostanice i sl. Zbog ovakve dispozicije objekata CGES-a, da bi se stvorili normalni uslovi za rad osoblja, sve lokacije je bilo potrebno informatički uvezati i obezbijediti im pouzdan sistem glasovne komunikacije. Upravo implementacijom novog IP telefonskog sistema zaokružen je interni sistem telefonije CGES-a čime je prethodno navedeni cilj u potpunosti ispunjen. CGES trenutno koristi blizu 300 telefonskih lokala na svim lokacijama.

Izvršeno je razdvajanje na poslovnu  i operativnu telefoniju. Poslovna telefonija se oslanja na mrežne resurse IT službe i služi za svakodnevne administrativne aktivnosti osoblja kompanije. Operativna telefonija predstavlja možda i najvažniji segment ovog sistema i služi za vezu operatora prenosnog sistema sa trafostanicama, CEDIS-om, EPCG-om, operatorima prenosnih sistema u susjedim državama, ekipama održavanja i svim drugim entitetima od značaja za upravljanje elektroenergetskim sistemom Crne Gore. Za ovu svrhu predviđena je i implementirana posebna IP/Ethernet mreža zasnovana na opremi industrijskog tipa po trafostanicama i najsavremenijim rješenjima u vidu uvezanih i redundantnih dispečerskih konzola, koje pružaju operatorima višestruko bolji pregled i upravljivost pozivima. Takođe, sistem pruža mogućnost snimanja i skladištenja poziva operativne telefonije.

Sistem ima veliku pouzdanost jer su implementirane redundanse na više nivoa kao što su: razdvojenost sistema na dvije nezavisne geografske lokacije, višestruki komunikacioni putevi između lokacija, redundantni napojni sistemi, redundantni SIP trankovi ka javnoj telefonskoj mreži itd. Upravljanje, nadzor i konfiguracija IP telefonske mreže, vrši se centralizovano iz Nacionalnog Dispečerskog Centra u Podgorici, preko posebnog sistema za centralno upravljanje. Sistem ima grafički korisnički interfejs (GUI) koji omogućava da osoblje CGES-a, pored konfiguracije i upravljanja, u realnom vremenu prati stanje sistema.

Važno je napomenuti da su sve lokacije CGES-a uvezane preko telekomunikacionog sistema CGES-a korišćenjem SDH/Ethernet, a kasnije i novog IP/MPLS prenosnog sistema. Novi IP telefonski sistem rezultat predanog rada osoblja Službe za telekomunikacije CGES-a, koji su učestvovali u realizaciji projekta od dizajna, implementacije pa do puštanja u rad cjelokupnog sistema. Implementirano rješenje IP telefonskog sistema u CGES-u je jedinstveno u Crnoj Gori i može služiti kao primjer uspješnog rješenja za sve slične kompanije.

IP telefonija sema